Achter de branding
H.A.H. Boelmans Kranenburg

Achter de branding; de visserij van de Nederlandse kustplaatsen.

De kustvisserij is een van de oudste takken van de visserij. Kleine visserij gemeenschappen hebben in Nederland de eeuwen door langs de kust de visserij uitgeoefend in een hard doch vrij bestaan. Er ontstond per vissersplaats een zekere specialisatie, verbonden met een bepaald scheepstype. Zo heeft elke vissersplaats zijn eigen visserij geschiedenis, zijn eigen afkomst en karakter dat tot de dag van vandaag bewaard is gebleven. De auteur beschrijft de ontwikkeling van de kustvisserij vanaf het eind van de vorige eeuw tot op heden in vijftien vissersplaatsen van Arnemuiden tot Zoutkamp. Het is een boeiende ontwikkeling, van het vissen met eenvoudige roeischepen en bomschepen tot de visserij met moderne kotters. Het besloten karakter van de plaatselijke gemeenschappen heeft ook de maatschappelijke situatie van de vissers bepaald, die niet in loondienst doch op maatschap- of deelcontract werken. Dit boek geeft eveneens een beeld van de verschillende scheepstypen zoals botter, schokker en blazer; van de vistechnieken met sleepnet, bordenrek en boomkor en van de mosselen- en garnalenvangst. Boek bevat tevens een groot aantal illustraties.

5.95

Staat boek: Boek is in goede staat, gebonden met losse omslag.

Uitverkocht

Waarom tweedehands boeken van boekenvinden.nl?